Betydningen af spørgsmålsformularer, der er nemme at bruge
Hele meningen med de fleste menneskers hjemmesider er at generere mere indtjening eller mere interesse i, hvad du gør, eller hvad du har at tilbyde. Du har måske arbejdet hårdt for at sikre, at dit websted har fantastisk indhold, opdateres regelmæssigt og placeret godt på Google. I bund og grund har du gjort alt, hvad der er nødvendigt for at opfylde behovene hos dine kunder og potentielle kunder, så hvorfor får du ikke flere forespørgsler?
Formularer
Hvor ofte har du hørt folk sige, at de hader at udfylde formularer? De fleste mennesker kan ikke lide det, og de ønsker helt sikkert ikke at tilbringe deres fritid med at udfylde komplekse formularer bare for at få mere information om dit produkt eller service. Dette er grunden til, at de skal være så lette at bruge som muligt, og bestemt ikke se for kompliceret eller for skræmmende ud. Du er nødt til at stille spørgsmål, men forsøg at sikre, at disse spørgsmål ikke gør at ansøgeren eller den potentielle kunde føler at du invaderer deres privatliv.
Hvad behøver jeg på min formular?
Formularen skal være så tydelig som muligt, men du har naturligvis brug for nogle vigtige oplysninger. Det burde være en selvfølge, at du har brug for følgende grundlæggende viden om din klient, før du kan gå videre:
- Navn
- Adresse
- Årsag til forespørgsel
- Del til kommentarer, hvor de kan stille det spørgsmål de ønsker et svar på
Du vil nok også inkludere et telefonnummer som en del af den grundlæggende oplysninger, men det kan nogle gange ses som påtrængende af folk, der ønsker at svare når og hvis de ønsker. Det er jo ikke altid praktisk at tage opkald hele tiden.
Afhængig af størrelsen på din virksomhed eller organisation kan du beslutte, hvad undersøgelsen vedrører. Årsagen til dette er, at det er rettet til den rette person og at spørgsmålet kan besvares så hurtigt som muligt.
På nogle formularer som du kan anmode om yderligere oplysninger, men konsensus i disse dage er, at denne information normalt er i dit svar. Det betyder, at udfyldelse af formularen er tydelig og du har grundlæggende oplysninger i spørgsmåls formularen. Alt, hvad der er for lang, vil sandsynligvis blive forhalet, hvilket egentlig betyder, at det aldrig vil blive afsluttet. Få bare de grundlæggende oplysninger i begyndelsen eller det allermindste du behøver for at gøre denne første kontakt.
Hvad skal jeg undgå at inkludere på min spørgsmåls formular?
Den grundlæggende regel er at holde alt så enkel som muligt. Folk er meget forsigtige med at give informationer ud over internettet og det er med god grund. For mange oplysninger i de forkerte hænder er farligt. Følgende oplysninger bør aldrig blive bedt om på en forespørgselsformular:
- Mors pigenavn – hvorfor skulle du bruge dette er uklart, men at bede om denne type oplysninger vil betyde at folk vil holde sig langt væk fra dit websted. Hvis du stiller spørgsmål som dette vil dette skabe mistro og straks få folk til at tænke på svig eller hackere – næppe det billede, du vil se til give.
- Kreditkort eller Bankoplysninger – det er på grund af en lignende årsag som den ovenfor nævnte årsag. At bede direkte om kreditkortoplysninger vil gøre folk mistænksomme, selvom dine intentioner er uskyldige.
- Personlig information – Indkomst eller helbredsproblemer – Spørg senere, men de vil ikke ønske at alle vider alt om deres personlige oplysninger.
- Anmodninger for dem at inkluderes på mailinglister om noget, der ikke er relevant.
- Alt, hvad der kunne være potentielt stødende
Husk
Mange mennesker, især de ældre aldersgrupper er mistænksomme over internettet og formularer. Det er almindelig praksis i disse dage at ikke have en e-mail adresse, telefonnummer og endda have en postadresse på hjemmesiden, men mange mennesker føler sig mere tryg ved at kontakte mennesker på denne mere traditionelle måde. Husk, at din spørgsmåls formular og under ‘Kontakt os’ er designet til at generere forretning så vær sikker på at du appellerer til alle. Ja, vi ved, at det kan betyde, at man får en stigning i spam men hvis du genererer mere forretning vil det have været det værd.
Du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken på nyt for at lykkes i livet, så hvorfor ikke tage et kig på andre folks hjemmesider, der er i en lignende industri som dig. Din instinkt vil sandsynligvis være samme som dine potentielle kunder, så ikke afvise det, og undgå forudfattede meninger. Hvis du føler, at en formular er frustrerende eller for kompliceret er det sandsynligt, at andre vil føle dette også. Hvis du er imponeret af en idé, der er ‘uden for boksen’ kan du måske kopiere den med nogle mindre justeringer som passer dine behov.
Glem aldrig det egentlige formål med din formular. Mennesker har en naturlig tendens til at vælge den nemmeste alternativ, så forsøg at sikre, at dette alternativ er du og ikke dine konkurrenter. Til sidst – Hold det enkelt.