skærmbillede af en google søgning

Bortgang af Google side annoncer

Den 23 Februar 2016 eller lige deromkring offentliggjorde Google at deres side annoncer var blevet fjernet og dermed reducerede antallet af mulige annonce pladser på den første side af en Google søgning.

Interview med en Google Pris Per Klik ekspert

Vi har talt med PPC annonce eksperten Gemma Purnell omkring hvilken indflydelse denne ændring har for annoncører og hvordan SME virksomheder kan beskytte sig imod stigende CPC omkostninger.

1>Gemma, i din artikel The Death of Google Sidebar Ads hvilket var udgivet kort tid efter at denne ændring blev bekendtgjort, sagde du at “I forhold til reglen om udbud og efterspørgeles, vil prisen per klik(PPC) stige for de fleste annoncører, især på området med høj konkurrence.” Tror du stadigvæk dette er korrekt baseret på hvad du har set i de sidste fire uger?

“Altså, hvis vi kun ser på resultatet af mine kampagner over de sidste fire uger, er det svært at sige, da mange af dem er under streng kontrol og vi har faktisk set nogle hvor prisen er faldet. For at få et rigtigt billede af hvad der sker med en gennemsnits kampagne, har jeg fået adgang til en kampagne fra en lokal virksomhed som ikke har lavet nogle ændringer siden bekendtgørelsen.”

Udsnit af Google AdWords

“Det vi ser er en lille 5% stigning i gennemsnit sammenlignet med de sidste fire uger før bekendtgørelsen, om dette er 100% på grund af de bekendtgjorde ændringer vides ikke med sikkerhed. Det vil tage flere måneder endnu før vi kan begynder at se de reelle virkninger, da der er så mange faktorer der kan påvirke en Adwords kampagne.”

“Disse ændringer kan synes  at ikke være så væsentlige nu, men de bør overvåges for at se, om de fortsætter med at stige”.

 

2> Hvad syntes du at annoncørerne skal gøre, hvis deres pris pr klik er begyndt at stige?

“Hvis din pris pr klik er begyndt at stige efter bortgangen af side annoncerne, så det første skridt du skal tage, at se på dit kvalitetsresultat. Identificer alle søgeord der har en kvalitet score på mindre end 4, og sæt dem på pause indtil du kan forbedre deres score.

“Overvej hvor relevante disse søgeord er i forhold til dine samlede kampagne og forretnings mål, hvis de ikke er direkte relateret så fjern søgeordene.”

“Hvis søgeroderne er relevante for dit overordnede mål, men ikke passer godt sammen med dine annoncer i annoncegruppen eller dine destinations sider  så overvej da at skabe nye annoncegrupper  for til at forbedre deres præstationer.”

“Kig derefter på din klikfrekvens, CTR er en vigtig faktor i din kvalitet score, så jo bedre at dit CTR er ,jo mindre vil du så skulle betale per klik. Men vær forsigtig, det er en hårfin balance mellem en god klikfrekvens og en der er så høj, at det vil påvirker din konverterings frekvens negativt.”

3> Hvilken fremadrettet effekt, tror du denne ændring vil have?

“Det er svært at sige lige nu, mine kampagner klarer sig godt, omend ikke bedre end før, men jeg har set nogle kampagner der ikke er konfigureret optimalt, som viser en nedadgående tendens. Mit råd er at hvis du overvejer at bruge Google Adwords som en del af din markedsførings strategi, så søge professionel rådgivning.”

Gemma Purnell  er en digital markedsførings konsulent som er specialist i at hjælpe små og mellem store virksomheder med at forbedre deres tilstedeværelse online, igennem en-til-en konsultationer og intern virksomheds kurser.
Hun er også Google Partner Academy instruktør og en af grundlæggerne af det internationale digitale markedsførings brand – PDS Online.

Artiklen er skrevet af Jon Ng
Grundlægger af Novatise Pte Ltd