Googles annoncer på højre side er død – Hvordan vil dette have indvirkning på dine AdWords omkostninger?
Google bekræfter, at fjernelsen af annoncer på højre side, som der er blevet indført i de sidste par uger i virkeligheden er permanent.
“Vi har testet dette layout i lang tid, nogle mennesker vil kunne se det men på et meget lille antal af kommercielle forespørgsler. Vi vil fortsætte med at fortage forbedringer og mindre rettelser, men dette er designet til kommercielle forespørgsler, hvor layoutet er i stand til at levere mere relevante resultater for folks søgninger og bedre ydelse for annoncørerne. Denne ændring er global og bevirker alle sprog.”
Fra nu af vil du kun se maksimum 4 annoncer ovenover det organiske søgeresultat, ingen i side kolonnen (undtagen PLA) og 2 til 3 nedenunder. Dette betyder at i forhold til reglen om udbud og efterspørgeles, vil prisen per klik(PPC) stige for de fleste annoncører, især på området med høj konkurrence.
Før var der flere end 10 annonce pladser på den første side af Google, men nu har vi kun seks eller syv. Denne ændring kommer kun et par måneder efter at Google nedsatte antallet af annonce pladser for lokal virksomheds resultaterne.
En talsmand fra Google har udtalt “Product Listing Ads – PLA vil være de eneste annoncer der bliver vist i højre side”.
Hvordan stopper du din pris per klik(PPC) for at stige drastisk?
Husk på Google’s ultimative mål
At give det best mulige svar på en brugers søgning
Hvis du kører din AdWords kampagne uden at koncentrerer dig for meget om CTR eller kvalitetsresultat, så er der nu tiden til at gå dem igennem igen og starte med at optimerer dine kampagner med hensyn til relevans.
En god tommelfinder regel er, at sørge for at alle dine søgeords sætninger i din annoncegruppe har mindst to ord tilfælles, så hvis du for eksempel går efter ‘Restauranter i Ålborg’ kunne dine søgetermer se sådanne ud:
- Top restaurant i Ålborg
- Restauranter i Ålborg
- Ålborgs restauranter
- Bedste restaurant i Ålborg
Prøv at holde dine annoncegrupper så snævert som muligt og vær sikker på at du bruger søgeterm fanebladet tit for at finde frem til præcis de søgeord som genererer eksponering fra dine annoncer. Du kan tilføje både positive og negative søgeord til din annoncegruppe direkte i søgeterm fanebladet.
Kvalitetsresultatet er nu mere vigtigt end nogensinde da Google søge placering er baseret på deres kvalitetsresultat, Maks CPC og forventet CTR, hvis du ikke holder øje med dit kvalitetsresultat betyder det at du kommer til at betale en højre pris per klik(PPC). Du risikerer også at du ikke engang kommer på første side af et Google søgeresultat eller betaler en kunstig høj pris per klik(PPC) bare for at blive vist nederest på side et.
Brug funktioner så som retargeting af folk som forlader din side uden at konverterer. Bring dem tilbage igen, men til en side som er specifikt designet til at løse det problem som fik dem til at forlade din side i første omgang.
Brug AdWords til at hjælpe med at dirigere din trafik ind i en salg tragt og sæt dit mål til at samle så meget information som muligt fra hvert af de besøgende, så du kan gå målrettet efter deres specifikke interesser.
Husk at hver AdWords kampagne du har, også skal have dens eget mål, som er en del af din overordnet målsætning.
Er det Googles metode for at få folk til at lave bedre kampagner?
Kort sagt, jeg er ikke sikker – men alt tyder på at Google kræver højere standarder fra deres annoncører hvis de vil have deres annonce vist på først side.
Dem som kører en AdWords kampagne kun med det formål at drive søgetrafik til en side, uden at tage hensyn til investeringsafkast skal seriøst overveje at forbedre deres spil! – GP.
Er dette slutning for branding relateret søge annoncer?
Mange annoncører ved allerede at det at have et organisk søgeresultat og et betalt søgeresultat på første side på en Google søgning kan forhøje deres CTR på det organiske søgeresultat med op til 20%. Dette gør at annoncører kan ‘byde ned’ på deres betalte resultat og lade det flyde rundt halvvejs nede på højre side annonceringen med det mål at få en højere CTR på deres organiske resultat. Det ser ud til at dette er forbi, og det bliver interessant at se hvordan det udvikler sig over de næste par måneder.
Hvilken effekt vil dette have på SMV’er?
Denne ændring kan nemt sprede organisk og betalte resultater så massivt, at mange små og mellemstore virksomheder, der allerede rangere godt organisk kan beslutte, at det ikke er nødvendigt for dem at konkurrere så kraftigt for betalte søgeresultater, da disse kun udgør en lille del af deres samlet trafik.
Men i nogle industrier forudser jeg at vi kommer til at ser små virksomheder blive skubbet helt ud af de betalte søgeresultater, da de ikke er i stand til at konkurrer på budgetterne i forhold til større brands.
Hvad er det næste træk fra Google?
I de sidste 9 måneder har vi set at Google har reduceret antallet af lokale virksomheds pladser på den første side til kun tre. AdWords højre side annoncer er blevet fjernet, kan det så ende med at vi kommer til at se et reduceret antal af organiske resultater på side et også? Dette kunne være Googles næste træk, da vi kan allerede se et blandet resultat på hjemmesiden, og er de her seneste ændringer endnu et tegn på at marketingfolk ikke bør ligge alle deres æg i Google kurv?
Kommenter og lad mig vide jeres ideer i kommentar feltet neden under.